چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

شادی خوشکار- فاطمه سالاروند: اردیبهشت است و فرصتی برای رفت و آمد و چرخش و گردش در مهمانی کتاب‌ها.

دوچرخه

رفتن از اين سالن به آن سالن و از اين غرفه به آن غرفه براي ديدن و ورق زدن و بوييدن ورق‌هاي تازه‌ي كتاب‌ها.

حالا غير از گردش و خوراكي خوردن روي چمن‌هاي حياط مصلي، فكر كرده‌ايد چه كتابي بخريد؟ فهرست خود را تهيه كرده‌ايد و سهمي براي ادبيات هم در آن گذاشته‌ايد؟ يا هنوز نمي‌دانيد چه كتاب‌هايي را مي‌خواهيد بخريد؟  نگراني ندارد، دوچرخه با چند نفر از نويسندگان و مترجمان و شاعران نوجوان صحبت كرده و از آن‌ها پيشنهاد گرفته است.

شايد بخواهيد اين كتاب‌ها را هم در فهرست مورد نظر خود بگذاريد. شهلا انتظاريان، رضي هيرمندي، سيامك گلشيري، مرجان فولادوند،عبدالصالح پاك،  طاهره ايبد، شهرام شفيعي و بابك نيك‌طلب، به اين سؤال‌ها جواب دادند:

1.امسال چه كتاب‌هايي در نمايشگاه داريد؟

2. چه كتاب‌هايي را به نوجوانان پيشنهاد مي‌كنيد كه بخوانند؟

دوچرخه

شهلا  انتظاريان

1. «چشم‌انداز شنبه‌ها» را پيدايش منتشر كرده و درباره ي چگونگي برخورد مربي‌ها با بچه‌ها و هماهنگ شدن بچه‌ها با هم است براي مسائلي كه در زندگي پيش مي‌آيد. «پسري كه تا ماه بالا رفت» از ديويد آلموند رماني است كه محراب قلم و «جسيكا كجاست؟» را ايرانبان با ترجمه‌ي من براي نوجوان‌ها منتشر كرده است. كتاب اخير درباره‌ي اتحاد و دوستي بين بچه‌هايي با وي‍ژگي‌هاي متفاوت است. هم‌چنين جلد دوم «خانواده گرانت در دريا»  هم منتشر شده است. اين كتاب طنز اجتماعي براي بالاي ده سال است و ناشرش هم هيرمند است.

2. برايم مهم است كه فهرست‌ها را ببينم و كارهاي كساني را بخوانم كه آن‌ها را مي‌شناسم و مي‌دانم كارهاي خوبي دارند.

اميدوارم شرايطي باشد كه كتاب‌هاي خوب معرفي شوند و نوجوانان فقط كتاب‌هايي را نبينند كه تبليغ شده‌اند. اگر بچه‌ها وقت بگذارند و خلاصه‌هايي از كتاب‌ها را قبل از خريد بخوانند، اين‌كار مي‌تواند خيلي به انتخابشان كمك ‌كند.

دوچرخه

رضي هيرمندي

1. مجموعه ي سه جلدي «قصه‌هاي باسترخرگوشك» از پيتر بنتلي را چكه منتشر كرده است. سه قصه با عنوان «قصه‌هاي قبل از خواب» هم در نشر بافرزندان دارم. كتاب ديگرم «مشق شبم را ننوشتم چون كه...» از ديويد كالي هم در افق است.

 براي نوجوانان مجموعه‌ي پنج جلدي «ناگفته‌هاي جنگ» را داريم كه يك جلد آن را من ترجمه كرده‌ام و معين آن را منتشر كرده. اين كتاب براي تمام سنين خوب است، چون تاريخ بيش از 2000 ساله‌ي فنون نظامي و جنگ‌ها در آن آمده است.

2. راستش الآن حضور ذهن ندارم، اما كتاب‌هاي فرهاد حسن‌زاده و جمشيد خانيان را پيشنهاد مي‌كنم.

دوچرخه

سيامك گلشيري

1. رمان نوجوان «برديا و ملكه‌ي سرزمين عاج» در كانون پرورش فكري‌كودكان و نوجوانان منتشر شده. اين رمان به ماجراي پسري به اسم برديا مي‌پردازد كه با دوستش نيمه شب وارد اتاق پدربزرگ مي‌شود و نسخه‌اي از هزار و يك شب را در آن پيدا مي‌كنند و وارد يكي از داستان‌هاي هزار و يك شب مي‌شوند.

رمان «خانه‌اي در تاريكي» هم  ماجراي چند نوجوان است كه نيمه‌شب براي شنا بيرون مي‌روند و بعد وارد جنگلي مي‌شوند و به خانه‌اي راه پيدا مي‌كنند و ماجراهايي برايشان اتفاق مي‌افتد. اين كتاب را افق منتشر شده است.

2. من رمان‌هاي سه‌گانه‌ي كورنليا فونكه را خيلي دوست دارم كه در افق منتشر شده و به بچه‌ها توصيه مي‌كنم  آن‌ها را بخوانند.

دوچرخه

 مرجان فولادوند

1.امسال دو كتاب در نمايشگاه دارم؛ اولي كتاب« ژين ژانبر مرغ نوروزي» كه آلن باياش تصويرساز مشهور فرانسوي تصاوير آن را نقاشي كرده و به همراه طرح داستان به كانون پرورش فكري فرستاده و گفته به مرجان فولادوند بدهيد كه داستان آن را بنويسد. اين اولين تجربه‌ي من بود كه بر اساس تصويرهاي كسي قصه
بنويسم.

براي نوجوان‌ها هم داستان «رستم و اسفنديار» از مجموعه داستان‌هاي شاهنامه را دارم كه نامزد جايزه‌ي مهدي آذريزدي بود.

2. يك مجموعه‌ي ترجمه‌شده با موضوع مهارت‌هاي زندگي به اسم «چگونه زنده بمانيم» را به بچه‌ها پيشنهاد مي‌كنم كه جزء بهترين كتاب‌هايي است كه مهارت زندگي را خوب ياد مي‌دهد. فكر مي‌كنم خيلي از سؤال‌ها و درددل‌هاي بچه‌ها در اين كتاب باشد. البته كتاب جديد در بازار زياد است، اما ما در مطبوعات قيدي داريم كه مي‌گويد كتاب‌هاي جديد معرفي شوند، هرچند بعضي كتاب‌ها هيچ وقت كهنه نمي‌شوند و بچه‌ها بايد آن‌ها را بخوانند تا دنياي بهتري بسازند و آدم بهتري شوند.

من خيلي دلم مي‌خواهد بچه‌ها «لافكاديو» را بخوانند. خيلي دوست دارم «جمشيدشاه» را بخوانند كه مهرداد بهار، يكي از بزرگ‌ترين اسطوره‌شناسان ايران، آن را براي بچه‌ها نوشته است و فكر مي‌كنم بچه‌ها حتماً از خواندن اين كتاب‌ها لذت مي‌برند.

دوچرخه

عبدالصالح پاك

1. امسال «آن سوي پرچين خيال»، «روباه دم بريده» و«گرگ آواز خوان» را دارم، هم‌چنين در انتشارات قدياني«55 افسانه براي نوجوانان» و «90 افسانه براي نوجوانان» را دارم.

2. به نوجوان‌ها پيشنهاد مي‌كنم كتاب‌هاي افسانه‌هاي ايران و جهان را بخوانند. هم‌چنين رمان‌هاي «هستي» نوشته‌ي فرهاد حسن‌زاده،«توران تور» اثر عباس جهانگيريان و «چوپان كوچك» نوشته‌ي عبدالرحمن اونق را به آن‌ها پيشنهاد مي‌كنم.

دوچرخه

طاهره ايبد

1. امسال كتاب‌هاي «عمو نوروز بازنشسته مي‌شود» و «پريانه‌هاي لياسندماريس» و هم‌چنين «خانواده‌ي آقاي چرخشي» را كه تجديد چاپ شده براي نوجوانان دارم.

2. «قلب‌هاي نارنجي» نوشته‌ي مينو كريم‌ز‌اده، «هستي» اثر فرهاد حسن‌زاده، «چشم عقاب» به قلم محسن هجري و‌ هم‌چنين «هنگام لاك‌پشت‌ها» اثر عباس عبدي را به نوجوان‌ها پيشنهاد مي‌كنم.

دوچرخه

شهرام شفيعي

1. جلد چهارم «جزيره‌ي بي‌تربيت‌ها» به نمايشگاه مي‌رسد. بچه‌هايي كه طنز دوست دارندمي‌توانند مجموعه‌هايي مثل مجموعه‌ي «قصه‌هاي غرب وحشي» را بخوانند.«بگو ما هم بخنديم» هم از كتاب‌هاي طنزي است كه بچه‌ها دوست دارند.

2. كتاب‌هاي نقي سليماني، فرهادحسن‌زاده و مهدي ميركيايي را توصيه مي‌كنم.

دوچرخه

بابك نيك طلب

1. امسال مجموعه‌شعر تازه‌اي با نام «هم اين قشنگ، هم اون قشنگ» در نمايشگاه كتاب دارم كه براي كودكان سروده‌ام و پيدايش آن‌را با تصويرگري نرگس محمدي منتشر كرده است.

2. «زير شاخه درخت به» مجموعه شعر تازه‌ي خانم افسانه شعبان‌نژاد براي نوجوانان است كه نشانه آن را در سال 93 چاپ كرده و نگاه نو و زيبايي دارد و توصيه مي‌كنم نوجوان‌ها آن را بخوانند.

کد خبر 294324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha